Dalam Mazhab Al-Syafie terdapat berbagai macam pendapat (Qaul). Pendapat-pendapat ini datang dari Imam Al-Syafie sendiri (aqwal) dan juga tokoh-tokoh fiqh Mazhab Al-Syafie (awjuh). Oleh yang demikian, sesiapa yang membaca kitab-kitab Mazhab Al-Syafie mesti memerhatikan dengan betul apakah pendapat itu adalah merupakan suatu pendapat yang diterima atau tidak.
Berbagai macam Qaul Dalam Mazhab Al-Syafie secara ringkas:
1. Qaul Qodim = Pendapat Lama Imam Al-Syafie ketika berada di Baghdad.
2. Qaul Jadid = Pendapat Baru Imam Al-Syafie setelah berada di Mesir.
3. Qaul Sahih = Pendapat yang benar. Lawannya Qaul Daif, yakni pendapat yang lemah.
4. Qaul Ashah = Pendapat yang lebih dibenarkan dari pendapat-pendapat yang ada. Lawannya ialah Qaul Qawi, yakni pendapat yang kuat. Apabila keduanya bertemu maka yang dipegang ialah Qaul Ashah.
5. Qaul Azhar = Pendapat yang diunggulkan dari segi pertimbangan Ashhab Al-Syafie. Lawannya ialah Qaul Daif (lemah), yang tidak dapat dipegang.
6. Qaul Rajih = Pendapat yang diberatkan (tarjih) dari beberapa pendapat Imam Al-Syafie menurut pandangan Ashhab (tokoh mazhab Al-Syafie sebelum zaman Al-Rafi'i dan Al-Nawawi).
7. Qaul Daif = Pendapat yang lemah yang tidak boleh difatwakan dan diikut.
8. Qaul Syaz = Pendapat yang luar biasa, tidak boleh dijadikan hukum.
9. Qaul Masyhur = Pendapat yang tersebar, di antara beberapa pendapat.
10. Qaul Mukhtar = Pendapat yang terpilih, di antara beberapa pendapat.
Kepentingan mengetahui pendapat-pendapat ini adalah kerana dapat menghindarkan diri dari ditipu oleh sebahagian pihak, yang cuba mempengaruhi orang awam yang bermazhab Al-Syafie. Ini kerana ada orang yang beralasan tidak batal wuduk menyentuh wanita kerana dalam Mazhab Al-Syafie ada Qaul Daif (lemah), yang menyebutkannya. Ternyata, anda sudah mengetahui bahawa Qaul Daif tidak boleh difatwakan dan diikut. Sebahagian pihak yang lain pula berkata bahawa menurut Qaul yang Masyhur (pendapat yang tersebar), pahala bacaan Al-Qur'an kepada si mati tidak akan sampai. Ternyata, Qaul yang Mukhtar dan Muktamad dalam mazhab Al-Syafie adalah boleh sampainya pahala bacaan Al-Qur'an itu kepada si mati.
Wallahu a'lam bis shawab.
______________________________
Bibliografi:
1. Hukum-hakam Solat Berjemaah karya Ustaz Muhammad Haidzir bin Hussin bin Ibrahim.
2. Kifayatul Akhyar terbitan Pustaka Nasional, Singapura.
3. Fiqh dan Perundangan Islam karya Dr. Wahbah Az-Zuhaili terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
4. Argumentasi Ulama Syafi'iyyah karya Ustaz Hj. Mujiburrahman.
mengapa tak sama dgn yg di sini. http://www.youtube.com/watch?v=AVgmyoJepaU
ReplyDeletedan juga di sini
ReplyDeletehttp://allovepeace-shah.blogspot.com/2009/03/pengenalan-istilah-istilah-dalam-fiqh.html