Monday 13 June 2011

Imam Al-Syafie Mendalami Bahasa Arab

Imam Al-Syafie sedar bahawa mustahil seseorang itu dapat memahami makna-makna Al-Qur'an, hukum-hakam dan khazanah rahsianya tanpa menguasai bahasa Arab dengan baik. Ini kerana Al-Qur'an diturunkan dengan bahasa Arab yang fasih.

Kata Imam Al-Syafie, "Saya meninggalkan kota Mekah dan tinggal di pedalaman Arab Badwi bersama suku Hudzail. Saya mempelajari adat istiadat mereka. Ini kerana Hudzail adalah suku yang paling fasih berbahasa Arab. Ketika kembali ke Mekah, saya sering membuat syair, menceritakan kisah-kisah sastera dan menghuraikan riwayat-riwayat yang saya perolehi". 

Imam Al-Syafie melanjutkan ceritanya tentang suku Hudzail, "Suku Hudzail itu seperti jin dari kalangan manusia. Mereka mampu melihat kesalahan bahasa Arab yang orang lain menganggapnya sudah benar."

Kemampuan Imam Al-Syafie dalam bidang bahasa dan kesusasteraan arab memang diakui oleh para ulama.   Al-Ashma'i, seorang yang terkenal dalam dunia kesusasteraan arab, berkata, "Saya telah mendapat pembetulan  tentang syair-syair Hudzail dari seorang pemuda Quraisy yang bernama Muhammad bin Idris (Al-Syafie)."

Prof. Abdul Halim Al-Jundi pernah mengkaji dan menjelaskan mengenai gaya bahasa yang sering digunakan oleh Imam Al-Syafie di dalam kitabnya, Al-Imam Al-Syafie, iaitu:
                (1) Kefasihan bahasanya.
                (2) Kata-kata yang ringkas.
                (3) Menyentuh perasaan pembaca.
______________________________________
Bibliografi:
1. Al-Syafie karya Prof. Muhammad Abu Zahrah.
2. Al-Imam Al-Syafie fi Madzhabihil Qadim wal Jadid karya Dr. Ahmad Nahrawi Abdus Salam.

2 comments:

  1. salam....boleh x sy nak tahu bagaimana manhaj syafie untuk mengistinbat hukum dengan bahasa arab?

    ReplyDelete